Persepsi Siswa Terhadap Penggunaan Buku Digital pada Pembelajaran Sejarah
DOI:
https://doi.org/10.15548/mrb.v5i2.40Keywords:
Buku Digital; Pembelajaran Sejarah; Industri 4.0.Abstract
History learning in schools needs to adapt to information technology in the era of the industrial revolution 4.0. The purpose of this study is to describe students' perceptions of digital books in history lessons in high school. This research method uses descriptive qualitative using research instruments in the form of questionnaires and interviews. This research was conducted in a school in Lampung Province with 20 students as research subjects. The results of the study showed that most students agreed with digital books in implementing history learning in class. Digital books are expected to be teaching materials that can increase students' success in learning history. The implications of this teacher's research need to be able to adapt to technological and information developments in the current era of the industrial revolution.
References
Abdussamad, Z. (2021). Metode Penelitian Kualitatif. In P. Rapanna (Ed.), วารสารวิชาการมหาวิทยาลัยอีสเทิร์นเอเชีย (1st ed., Vol. 4, Issue 1). CV. Syakir Media Press.
Afwan, B., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2020a). Analisis Kebutuhan Pembelajaran Sejarah Di Era Digital. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk Generasi Milenial, 1(1), 9.
---. (2020b). The Development of Digital Flipbook Media Based on the 5 Hours Battle of Kalianda upon High School History Materials. Budapest International Research and Critics Institute (BIRCI-Journal): Humanities and Social Sciences, 3(2), 1003–1012.
Afwan, B., Vahlia, I., Sholiha, S., Metro, U. M., Metro, U. M., & Metro, U. M. (2022). Analisis kebutuhan pembelajaran kewirausahaan di era abad 21. 0(0), 24–33.
Agus Mastrianto, Sariyatun, N. S. (2020). Bahan Ajar Digital dalam Materi Pembelajaran Sejarah Lokal Perjuangan Laskar Rakyat Hizbullah untuk Menanamkan Nilai Nasionalisme Generasi Milenial. Proceding Literasi Dalam Pendidikan Untuk Generasi Milenial, 517–527.
Aisah, S. N., & Setiawan, R. (2021). Pop-Up Book Digital 20.20. 20 Mempengaruhi Pengetahuan Pencegahan Sindrom Penglihatan Komputer Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Kesehatan Siliwangi, 2(1).
Alfi, L., & Nawawi, Z. M. (2022). Dampak Era Digital Pada Permintaan Buku Di Tengah Pembelajaran Online (Studi Kasus Pada Percetakan Cv Media Kreasi Medan Jl …. Jurnal Ekonomi Bisnis Manajemen Prima.
Alperi, M. (2020). Peran Bahan Ajar Digital Sigil Dalam Mempersiapkan Kemandirian Belajar Peserta Didik. Jurnal Teknodik, 99–110.
Dewi, F. (2015). Proyek Buku Digital: Upaya Peningkatan Keterampilan Abad 21 Calon Guru Sekolah Dasar Melalui Model Pembelajaran Berbasis Proyek. Metodik Didaktik Vol. 9, No. 2, Januari 2015, 1–15. https://doi.org/10.1037/10522-098
Elisa Dewi Juliyati. (2557). Peranan Pembelajaran Sejarah Dalam Penanaman Nilai Karakter Nasionalisme. FKIP Universitas Lambung Mangkurat, 4(1), 88–100.
Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, 21(1), 33–54.
Firmansyah, M., Masrun, M., & Yudha S, I. D. K. (2021). Esensi Perbedaan Metode Kualitatif Dan Kuantitatif. Elastisitas - Jurnal Ekonomi
Pembangunan, 3(2), 156–159. https://doi.org/10.29303/e-jep.v3i2.46
Hasan, S. H., & Sejarah, P. (2019). Said Hamid Hasan Pendidikan Sejarah untuk Kehidupan Abad Ke 21 M. II(2), 61–72.
I Nyoman Bayu Pramartha, N. P. Y. P. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Sejarah. Widyasari, 8(75), 147–154.
Indariani, A., Ayni, N., Pramuditya, S. A., & Noto, M. S. (2019). Teknologi Buku Digital Matematika dan Penerapan Potensialnya dalam Distance Learning. JNPM (Jurnal Nasional Pendidikan Matematika), 3(1), 1.
Johan, G. M. (2018). Masyarakat Era Digital Dan Pendidikan : Antara Peluang Dan Tantangan. January.
Kisno, K., & Sianipar, O. L. (2019). Perbandingan Efektivitas Buku Digital Versus Buku Cetakan dalam Meningkatkan Performa Belajar Mahasiswa. Jesya (Jurnal Ekonomi & Ekonomi Syariah), 2(1), 229–233.
Miftah, M. (2013). Fungsi dan Peran Media Pembelajaran Sebagai Upaya Peningkatan Kemampuan Belajar Siswa. Kwangsan Jurnal Teknologi Pendidikan, 1(2), 95–105.
Nasrullah, M., Adib, H., Misbah, M., Syafrawi, & Sahibudin, M. (2021). Dale ’ S Theory Dan Bruner ’ S Theory (Analisis Media Dalam Pentas Wayang Santri Ki Enthus Susmono). Jurnal Penelitian Dan Pemikiran Keislaman, 8(2), 225–238. http://journal.uim.ac.id/index.php/alulum
/article/view/1075
Priyatna, A., Suryani, N., & Ardianto, D. T. (2019). The Innovation of Digital Learning Media Based on Local History : A Conceptual Model. https://doi.org/10.4108/eai.27-4-2019.2286783
Ruddamayanti. (2019). Pemanfaatan Buku Digital dalam Meningkatkan Minat Baca. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 1193–1202.
Sari, P. (2019). Analisis Terhadap Kerucut Pengalaman Edgar Dale Dan Keragaman Dalam Memilih Media. Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 42–57.
Setiawan, A., Kusumaningtyas, R. F., & Yudistira, I. B. (2018). Diseminasi Hukum Hak Cipta pada Produk Digital di Kota Semarang. Pengabdian Hukum Indonesia, 1(1), 53–66. https://journal.unnes.ac.id/sju/index.php/JPHI/article/view/27279/11936
Setiawan, W. (2017). Era Digital dan Tantangannya. Seminar Nasional Pendidikan 2017, 1–9.
Shienny Megawati Sutanto, S. M. S. S. M. S. (2019). Buku Digital Sebagai Solusi Alternatif Untuk Mengurangi Dampak Negatif Industri Buku Indonesia Pada Lingkungan. Jurnal Dimensi Seni Rupa Dan Desain, 16(1), 13–28.
Syah, M. B., Asrowi, A., & Ardianto, D. T. (2019). Permasalahan dan Peluang Pendidikan di SMK pada Era Teknologi Digital. Teknodika, 17(2), 85.
Syamsidar, Maruf, U. M. M., & Hustim, R. (2018). Pembelajaran Fisika Berbasis Cone of Experience Edgar Dale. Jurnal Pendidikan Fisika, 6, 1–12.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Murabby: Jurnal Pendidikan Islam

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.